fredag 14 oktober 2011

Liten infarkt.


Hej!

Ja är det inte det ena så är det de andra.

För en månad sen fick jag feber helt plötsligt för att nästa dag vara bra. Om jag tänker efter så fick jag efter det en konstig känsla över halsen o ont på en viss punkt på vänster handled. De satt i nån timme varje gång. Jag kanske har känt av det fem/sex ggr på sista månaden. I söndags när jag vaknade kom det smygande igen o klart blir man orolig. Nej tänkte jag, nu åker jag in på akuten så kanske jag får ett svar på vad det är. När jag kom in så tog de hand om mig direkt. Skyhögt blodtryck hade jag 225/125. Men mycket berodde nog på oro. Pulsen var oxå hög 103. Det togs EKG och blodprover. Det visade sig att det var en liten förändring på EKG:et, och värdet på hjärtblodprovet var lite förhöjt. Jag blev uppkopplad till telemetri vilket är ett slags EKG som man har på sig en längre tid och IVA övervakar mitt hjärta. Hamnade på avd. 62. Hela dagen så togs det blodtryck och troponinprover. På måndagen fick jag ner på medicinmottagningen o göra ett ultraljud på hjärtat. Allt såg bra ut som tur var. På måndagen fick jag även en *rumskompis* i form av en 87-årig dam. Vilken härlig människa:)) Hon var så rolig o trevlig:)) Även hon var inlagd för infarkt, men hon hade även genomgått ballongsprängning och bypassoperation tidigare. På tisdagen så blev jag skickad med ambulans ner till Falun för en kärlröntgen. Klart det var pirrigt:( När jag kom fram berättade de lite hur det gick till o sen fick jag ett stort bedövningsplåster på insidan av handleden. Efter ca en timme var det min tur att rullas in i undersökningsrummet. Det var typ en operationssal med massor av människor. Läkaren började att sticka in katetern i kärlet, men svårstucken som jag är så krånglade det givetvis. Fick även mer bedövning. Till sist när han nästan hade gett upp så slank den in:) Vilken tur, annars hade de fått gå in genom ljumsken istället vilket kanske inte låter så trevligt. Jag kan lova att det gjorde jävligt ont när han skruvade in katetern i kärlet, men helt plötsligt kände jag en brännande känsla i armen o katetern var på plats i hjärtat. Jag fick ligga o titta på en skärm när de undersökte mig:) Intressant o se faktiskt. Som tur var hittade de ingen förträngning alls utan allt såg fint ut:)) Efter ca två/tre timmar fick jag återvända till Mora Lasarett med ambulans. På tisdagkväll hade jag o Nonni (min rumskompis) det väldigt trevligt o mysigt. Vi kollade på EM-kvalmatchen mellan Sverige o Holland. Snacka om att tanten var insatt i det. Hon visste vad alla spelarna hette o kommenterade mer eller mindre hela matchen för mig...hahaha...en sån skön en:)) På onsdagens rond, så sa läkaren att de skulle nog ha tagit lite mer infektionsprover när jag kom in. För nu hade de börjat fundera på om jag möjligtvis hade en lättare hjärtmuskelinflammation ist. Men jag behandlades för en infarkt o kommer så att fortsätta. Har även blivit inskriven hos hjärtsköterskan, där jag får bli med i en hjärtgrupp o träna tillsammans o även umgås:)

Mitt liv ser helt plötsligt annorlunda ut. Jag har fimpat för gott och det gjorde jag i söndags, fem dagar sen nu. Det går mycket bättre än jag nånsin kunde drömma om. Jag har lagt om kosten. Tänka sig att jag åt en tallrik havregrynsgröt i morse. Jag som hatar gröt. Men det ska vara bra för kolesteorolet sägs det. Tänkte åka ner o handla lite sen..blåbär, fet fisk, gröna grönsaker, mörkt bröd, o frukt. Har även börjat gå ut o gå. Följer med Micke på hundpromenaderna nu till o börja med. Kan inte göra så mycket nytta känns det som eftersom jag måste vara försiktig med min högra arm nu i en vecka till. De är väl rädd att kärlet spricker upp o börjar blöda misstänker jag. Är även sjukskriven i sex veckor, men har flirtat med läkaren o berättat om mitt jobb. Så nästa helg är jag säkert på banan igen:))

Innan jag slutar för idag med skrivandet så måste jag berätta att vi hade lite tur igår. Har gått med i Miljonlotteriet. Fick sex skraplotter. Första vann vi 120:- på, andra nit, tredje nit, fjärde vinst 40:-, femte nit o sist men inte minst en vinst på 1000:- på den sista. Man reggar lotten på deras hemsida o får sen antingen spara vinstvärdet o plussa på nästkommande ev. vinster, eller ta ut en vinst värd beloppet. Vi bestämde oss för en sodastream från OBH Nordica. Vi dricker mycket bubbelvatten så varför inte ha en sån?? Sen kan jag spela lite bingo för resten av pengarna tänkte jag....

Nej nu ska jag dra på mig lite kläder o följa med Micke ut på en promenad i det härliga höstvädret.....Vi hörs gott folk...

Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar