tisdag 18 juni 2013

Härlig dag med rejäl överraskning.

Hellu!

En härlig sommardag har övergått till sen sommarkväll. Jobbade inatt och när jag gick upp i morse runt halvsju så mullrade det i horisonten. Men när jag slutade vid kvart i tolv, så sken solen från en klarblå himmel:) Tog en fika hos Alex när jag kom hem och sen följde de med mig ut för att plocka en bukett midsommarblommor. Naturen är ju för vacker nu alltså, tänk om man hade en stoppknapp o trycka på.


 Efter det så skulle jag o Micke *bara* slinka upp till Stackmora Handelsträdgård och införskaffa lite fina sommarplantor till mammas o pappas grav. Där kan man ju gå i flera timmar typ....Fick tips av en som jobbade där om dubbel isbegonia och Allyssum. De var verkligen fina o kraftiga plantor så jag köpte det:) Få se nu då hur de håller över sommaren. Så klart fick även ett par pelargoner följa med hem. En doktor Westerlunds blomma och en Wiletta hängpelargon.


 Vi åkte *turistvägen* hem och det är ju bra fint i vår dalamiljö:)) Stannade ett par ggr för att ta några kort. När vi kom hem åkte vi till kyrkogården för att plantera blommorna och jag tyckte att det vart riktigt fint. Hoppas de är nöjda där i sin himmel . Efter det åkte vi ut till Jysk för att köpa ett par nya kuddar till kökssoffan. Så klart blev det ju mer handlat, bl.a. några solcellslampor till baksidan. Micke investerade även i en ny huvudkudde. Nu började vi bli hungriga och meningen var ju att jag skulle egentligen ha trillat köttbullar till middag. Men klockan hade tickat på så istället for vi ner till Strand Kök&Bar för att äta deras supergoda hamburgertallrik. Efter det var det ÄNTLIGEN dags o åka hem.





Svängde in och parkerade bilen och såg samtidigt något som ringlade på vår gräsmatta. Första tanken var att det var en orm. När jag kom ut ur bilen så hörde jag pip, pip, pip.....och då ser jag att det är fyra pyttesmå andungar, som gick efter varann. De hade gått in i hörnet på altanen o låg där hoptryckta o pep. Herregud tänkte jag ..... var är mamman????? Vi gick där ifrån och avvaktade, men ingen andmamma dök upp. Då ringde jag Stefan och frågade hur jag skulle göra. Var det så att ingen mamma dök upp, då fick jag komma upp till honom med dem. Till sist hade vi inte tid o vänta på nån mamma längre (vilken än inte har kommit), så vi plockade ner ungarna i en kartong och for upp till Stefan med dem. Han är ju jätteduktig på det här med djur och natur. Har ju själv höns, ankor o kaniner för tillfället. Han fixade i ordning en glaslåda med hö, matautomat, vattenautomat och värmelampa åt de små. I morgon ska jag ringa polisen igen. Pratade med dem oxå ikväll och de hade fått fler påringningar om dessa små. Det var visst nån Emmas djur o fåglar, som hade eftersök på dem. Så bäst o ringa o tala om var de är. Det var ett bra byte jag gjorde med Stefan, för fyra andungar fick jag, flera kilo rabarber, en nybakad tunnbrödkaka och tolv ägg som hans höns värpt:)) Tur att Micke hjälpte mig o rispa och skära rabarbern, annars hade jag suttit där än. Så nu blir det rabarbersaft bara jag får tid. Är ju inne på min långvecka som består av 70 arbetstimmar:)


Ja detta var som sagt en lång dag, men jag har fått mycket gjort och egentligen borde alla dagar kännas lika lång tycker jag. Nu är det dags för sängen snart så man kommer upp i tid o ta vara på den.....Sov  Gott alla det ska jag göra kan jag lova....

Nattis!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar