torsdag 13 juni 2013

Begravningen

Hej!

Nu var det längesen igen, men datorn har segat sig o nu har den dött helt:( Har *fått* en bra laptop av Micke Orrebo (Tack snälla) :) Så nu kanske det blir enklare o plita ner några rader igen. Det har hänt en del o börjar med ett inlägg om älskade mammas begravning.

Fredagen den 17:de maj, strålade solen från en klarblå himmel precis så som jag önskat mig. Det känns ju lite lite ljusare i ett sorgligt tillfälle om solen skiner. Vi alla möttes upp utanför Andreasgården, innan vi tillsammans gick in. Det var så fint därinne, ljust och vackert. Inte alls som i St:Mikaels kapell. Den fina kistan i ljus ekfanér var klädd med mammas önskeblommor, blåklint, rosa nejlikor och marguruiter. Som inledning spelade organisten Adagio av Albinoni. Efter det så höll prästen ett tal om mamma. Hon hade verkligen fångat det mesta jag hade berättat tidigare. Inte ett öga var torrt! Därefter så sjöng min farbror Mats *Stardust* och jag kan lova att mamma svängde på höfterna där hon var. Prästen gjorde överlåtelsen och tårarna rann igen. Som psalmer hade vi *Blott en dag* och *Härlig är Jorden*. När det var dags för att gå fram till kistan och ta farväl så spelades *Nocturne* av Evert Taube och organisten spelade sedan *Heaven* som utgångsmusik. Jag stannade kvar inne vid kistan en stund och tog farväl privat innan det var dags för minnesstunden. Jag hade bokat Kaffestugans catering, vilket jag tyckte var enkelt och bra. Först bjöds det på stora härliga smörgåstårtsbitar med dryck och därefter kaffe med kaka.

Personligen så tyckte jag att det vart en fin och ljus begravning och jag tror mamma tyckte detsamma o blev nöjd, där uppe i sin himmel. Gästerna som kom var mammas systrar Greta och Kerstin, mina kusiner Agneta, Lisbeth och Gunilla. Mammas kusin Anna-Lisa och barndomsvännen Gerdbritt. Mina farbröder Putte och Mats med fruar samt min faster Marianne. Mammas väninna Sif hedrade henne och så gjorde även mitt ex. Hasse. Alla mina barn var givetvis där med familjer, även alla mammas  små barnbarnsbarn. Småbarnen var även med på begravningsakten och det gick jättebra. Thea blev facinerad av psalmboken och hon kom till sist på att man kunde ju balansera på den med:)

Efter minnesstunden åkte jag o barnen till kyrkogården på Broåkern för att uppsöka graven och titta på alla blommor. Tessan o Johan åkte tyvärr direkt därpå hem till Göteborg igen. Angelica med familj följde med hem till Alexandra där vi åt middag tillsammans.

Det var en tung dag och begrava lilla mamma, men samtidigt var det en vacker dag.

Sov Gott Du Älskade, jag saknar Dig <3 p="">

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar