torsdag 29 november 2012

Är det inte det ena så är det de andra.

Hej!!

Ett tag sen igen nu, men det har sina förklarliga själ! I samma veva som jag började gå med stavar så kände jag en molande värk på höger sida i magen. Slängde tankarna mot blindtarmshållet, men det bröt ju liksom aldrig ut riktigt. Förra fredagen så käkade vi lite gott o kikade på film. Klockan vart rätt mycket innan vi kom i säng. Runt femtiden vaknade jag av ont i magen! Jag trodde det skulle gå över, men kunde inte somna om utan värken satt i hela dagen o kvällen. Bestämde mig för att avvakta över helgen om det inte vart värre. Vilade på söndagen me o tyckte att det kändes lite lite bättre kanske. Måndagen kom o jag sjukskrev mig (o tur var väl det). Kände mig skaplig hela dagen. Micke åkte ner för att hämta hem dagens lunch från kinarest. Åt lite grann o då jävlar bröt helvetet loss. Marcus var snäll o körde upp mig till akuten o Micke följde med. Väntrummet var fullt i folk, men jag hann knappt sätta mig ner förrän de ropade upp mitt namn:) De gjorde den vanliga triangeringen (blodtryck, puls, syreupptagning, ekg, blodprover o temp), sen rullade de ut mig i sänghallen. Jag fick ondare o ondare så jag t.o.m. bad om smärtstillande. MEN det kunde jag inte få förrän någon läkare hade undersökt mig. Jag härdade inte ut, tårarna rann av smärta och det stod inte på förrän TVÅ läkare kom o undersökte mig. Blindtarmen löd domen:( Jag fick massor av morfin innan de rullade in mig på röntgen för en ct-buk. Morfinet hjälpte inte ett smack kan jag säga. Hamnade efter röntgen på gynavdelningen. De hade uteslutit blindtarmen, då de istället såg en stor cysta på höger sida. Som tur var så kom Dr. Forsman nästan på en gång för att undersöka mig. Många tankar flög runt i mitt huvud då kan jag lova. Undersökningen gick faktiskt rätt fort och var inte så hemsk som jag inbillade mig att den skulle vara. Hon såg oxå cystan med ultraljud och hade den teorin att den hade lindat sig runt äggstocken och höll på att strypa den. Därav min olidliga smärta. Hon kontaktade Falun o snart så låg jag i en ambulans på väg dit ner. Mer morfin, men det satte sig bara uppe i huvudet o stillade inte denna jävulusiska smärta ett dugg. Väl i Falun fick jag mer morfin + två alvedon och en dikoflenak. DÅ klingade det onda av. Jag kan berätta att jag var helt bortdomnad på höger sida p.g.a. smärtan. Fick även nåt intravenöst o sova på tror jag, för jag sov som en stock hela natten sen. På morgonen kom en överläkare o ville göra en ny undersökning. Precis som Forsman hade han samma teori om att äggstocken nu var stypt av cystan. Det var inte akut med operation längre utan jag kunde få vila på tisdagen o sen göra den dagen efter. Klart man funderar på cancer när man ligger där. Det finns ett prov som kan tas och detta är förhöjt om det finns något allvarligt på äggstocken. Det provet ska vara under 35 o mitt låg på 16:) Då vart jag lite lugnare iallfall. Onsdagen kom o det var dusch med Hibiscrub och samtal med både läkare o narkosläkaren. Innan de drog ner mig på op. runt halvelva så fick jag en slurk lugnande att dricka. Vette fan va det var för nåt men det hjälpte inte. Bad om mer när jag kom ner på operation, men innan jag visste ordet av så sov jag. Tyckte jag vaknade direkt o då hade jag ont i halsen o en mask över näsan med syrgas. Bad dem ta bort den, fick kväljningskänslor o nästan panik. Det tog inte lång tid för mig att vakna riktigt o då vart jag uppskjutsad på min sal igen. Något som var bra, va att läkaren kom in direkt på mitt rum o berättade om op. Han sa att ingenting tydde på att det skulle vara nåt konstigt med cystan. De hade tagit båda äggstockarna men livmodern fick stanna kvar. Men de skickar ju iväg cystan ändå för koll, vilket är bra. SEN skulle jag upp o gå ett varv på rummet. Otroligt nog gick det rätt bra:) Kunde fått åka hem dagen efter, men jag stannade tills fredagen då Alexandra, mamma o lilla Thea hämtade mig:) Är väldigt stramt i såret o det känns som om jag har bränt mig på vissa ställen. Men jag tycker det läker som det ska o på måndag ska jag ta alla 35 agraffer...huuuaaaa......

Idag var jag ute för första ggn efter op. Vi var upp på Dollarstore o handlade lite julgardiner. Få se i morgon om jag orkar fixa lite här. Det skulle verkligen behövas. Vill ju ha det städat o fint till helgen då det är advent o allt. Blir själv på lördag då Micke ska iväg till Stockholm en sväng med några kompisar. Vet inte vad jag ska hitta på men det bestämmer väl min mage.

Nej nu ska jag krypa ner i min härliga säng o lösa lite korsord tänkte jag......

Vi hörs...

Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar