måndag 5 augusti 2013

Gotlandsresan

Hej!

Länge sen jag skrev, men jag har faktiskt inte haft tid! Gotlandsresan är nu ett härligt minne för livet.

På torsdagen den 25:de hämtade vi upp Ullis o Danne vid 15-tiden för vidare färd söderut. Hade ju lovat att de skulle få åka med oss hemåt när vi for. Resan ner gick bra och utan incidenter, var väl framme i Nynäshamn runt halvniotiden. Gick då o käkade lite innan vi satte oss i bilen o köade igen. Resan över gick bra. Vi var väl hos Ylva vid 03.15. Då blev det bingen direkt o man somnade ovaggad.

Fredagen kom och med den sol. Idag skulle vi fixa inför Martins 30-årsfest dagen därpå. Jag bakade bl.a. ett par tårtor. På kvällen så grillade vi och det slank ner både nåt glas rött och nån kall:)

På lördagen var det dags o fixa det sista och de första gästerna började droppa in runt tretiden. Det bjöds på en massa gott, kallskuret var det som gällde. Det var en rolig fest med en massa partyglada människor och vi kom inte i säng förrän halvfem på morgonkulan:)

Söndagen blev en rejäl slappardag. Vi gjorde inte mycket direkt av förklarliga själ. Synd egentligen o *slänga* bort en hel dag när man är på semester.

På måndagen drog vi iväg för att utforska Gotlands norra del. Var ut till nåt som hette Furillen. Egentligen en lite ö på Gotlands nordöstra del. En sanddyn har bildats där så man tar sig över med bil. Därute är det tydligen ett näste för estetiska människor såsom, författare, konstnärer, musiker etc. Fabriken Furillen, är en lyxrestaurang och hotell som ligger där. Vi var in där o tittade, men jag måste ju säga att det är ju inredning som en annan inte förstår sig på direkt. Inget märkvärdigt i mina ögon alls, men dock väldans populärt bland kändisar. Vi for längre ut på Furillen och *hittade* ett lustigt arkitektritat hus. När ingen är där så ser det ut som en rostfärgad plåtkub. Väggarna är gjorda i cortenplåt och är uppfällda när huset står tomt. När någon är där så fälls de ut och blir gigantiska altaner. Huset hyrs ut och främst då till konstnärer etc. Vi åkte även förbi en del kalkbrott, bl.a. ett som figurerar i Håkan Östlundhs thrillen *Dykaren*. Efter Furillen så blev det en härlig lunch i ett fiskeläger i Lergrav. Vi åt rökt flundra, rökta räkor, rökt makrill, potatissallad, inlagd sill, rostbiff och en god romsås till det. Man måste ju passa på o äta sånt när man är på ön. På hemvägen gjorde vi ett stopp på Stenugnsbageriet i Rute. Det var tydligen oxå ett kändisställe. Där kunde man få se många skådisar bl.a. Vi var ute efter saffranspannkaka, men visste inte om det fanns. Så vi smög upp på sidan av kön för att kika in vad som bjöds. Då frågade en karl om han kunde hjälpa oss, för han visste allt om bageriet. Vi pratade lite med honom och när vi gick iväg sa Ylva att det var ju Alex Schulman :) En kändis stod även i kön skådisen Anders Ekborg. Där hade det nog varit roligt att sitta några timmar o kikat kan jag tro:) Innan vi for vidare till Stora Tollby Gård för att plocka eterneller så gjorde vi en avstickare till Hångers källa. Där har tydligen Israel Kolmodin fått sin inspiration och komponerat *Den blomstertid nu kommer*. Sist men inte minst så var det då dags för eternellplockningen. Fick ihop en stor fin bukett, som nu hänger på tork i vardagsrummet.
När vi kom hem var det bara o svira om för ett restaurangbesök på *Trossen*. Ylva bjöd på brakmiddag. Jag åt gorgonzolaspäckad oxfilé, mycket mumsigt. Efterrätt bjöds det även på. Saffranspannka med salmbärssylt. Den var inte alls som jag trodde. Påminde om risgrynspudding med saffranssmak typ.Efter maten traskade vi upp till *Nunnan* där vi försåg oss med en kall och avslutade med en Irish coffee:) Tack svärmor för god mat och dryck:))

Fabriken Furillen

Micke o Martin

Gorgozolaspäckad oxfilé

Saffranspannkaka med salmbärssylt

På tisdagen så vaknade vi till regn. Det regnade inte lite heller kan jag lova. Men vi begav oss söderut denna dag. Tyvärr var det så dimmigt så man såg inte Karlsöarna från kustvägen vi åkte. Vi gjorde ett fikastopp hos Mickes tremänning David och hans Ida. Där hängde vi med på en terrängkörning med hans jeep. Jisses amalia. DET var en näradödenupplevelse. Branta, smala, leriga, regnhala backar och smala, smala stigar åkte han på. Det var mer än en gång jag var övertygad om att vi skulle välta antingen hit eller dit....men det gick ju bra med en skicklig chaufför:) Fortsatte vår färd söderut och hamnade då till sist på Hoburgen och gubben:) Åt även en god middag där...varmrökt lax med kokt potatis och en jättegod sås. Efter denna goda middag så for vi vidare ut mot Holmhällar. En lång strandremsa med en massa raukar i olika formationer. Nu hade det nästan slutat regna med:) På vägen hem hälsade vi på en gammal kompis till Micke och vi var nog inte hemma förrän strax efter åtta denna kväll.

Jeepen vi åkte i

Tofta

Hoburgsgubben

Holmhällar

Onsdagen kom och vi hade bestämt oss för en stadsvandring och knäppa lite kort. Vi började med strandpromenaden innan vi gick genom Kärleksporten och vidare in i Botaniska trädgården. Fortsatte upp mot St:Göransporten och in bland Visbys små gränder med de vackra små söta stenhusen som en del har väggarna full i klängrosor. Knallade runt i stan ett bra tag innan vi slog ner ändan för en efterlängtad pastalunch på *Trossen* igen:) Ja det är verkligen nåt jag kan rekommendera. Jag har aldrig ätit så god pasta som där. Den här gången blev det Pasta Penne, oxfilé, färska champinjoner, ruccolat, grädde och massor av parmesan, MUMS!! Efter denna delikata lunch så for vi iväg ut till Kneippbyn och Högklint, innan vi begav oss hemåt svärmor igen.  Där blev det till att packa ihop sina pinaler och sen bara slappa innan vi for mot färjan halvtolv på natten. Båten gick 00.50 tillbaks till Nynäshamn. Resan över var seg som alltid.

Kärleksporten i ringmuren

Botaniska trädgården

S:t Göransporten

S:t Carins ruin

Almedalen

Högklint

Vi hade ju bestämt innan vi for att vi skulle åka förbi Eskilstuna på vägen hem och gratta min älskade Jack som fyllde 6 år denna dag. Efter att som vi trodde åkt fel och vänt mot Nynäs igen, så hamnade vi till sist rätt och gasade på mot vårt mål. När vi kom fram runt halvsju så sov alla i huset. Men efter en stund så vaknade de till och det var dags o sjunga för födelsedagsbarnet:) Stannade där till tvåtiden, då det var dags för att fortsätta hemåt.

Vi hade en helt underbar vecka på Gotland, men tyvärr går ju tiden så fort. Men nästa sommar bär det av dit igen o då blir vi nog där i tio dagar iaf.....

Tack till Ylva o Martin för en härlig semestervecka,,,all kärlek till er !